kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۳۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
کاروان ورزش کشورمان با کسب 12 مدال به کار خود پایان داد 

هادی ساعی و علیرضا دبیر  2 ستاره مدال‌آور المپیک 2024

کاروان ایران با کسب ۱۲ مدال به کار خود در المپیک پایان داد؛ با درخشش تکواندو و کشتی باید ساعی و دبیر را ستاره‌های ورزش ایران در المپیک 2024 پاریس بدانیم.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد. کاروان ایران با نام «خادم‌الرضا(ع)» متشکل از 40 ورزشکار در المپیک 2024 شرکت کرد که حاصل تلاش آنها در 16 روز، 12 مدال شامل 3 طلا، 6 نقره و 3 برنز و ایستادن در رده 21 جدول توزیع مدالها بود.المپیک 2024 بهترین عملکرد کاروان ایران بعد از 2012 لندن از نظر تعداد مدال‌های کسب‌شده است، از لحاظ تعداد مدال طلا نیز این دوره بعد از لندن کنار المپیک 2000 سیدنی، 2016 ریو، 2020 توکیو جزو برترین‌ دوره‌ها برای کاروان ایران محسوب می‌شود. اسامی مدال‌آوران ایران در المپیک 2024 به‌شرح زیر است:
مدال طلا: آرین سلیمی - وزن 80+ کیلوگرم تکواندو، سعید اسماعیلی - وزن 67 کیلوگرم کشتی فرنگی، محمدهادی ساروی - وزن 97 کیلوگرم کشتی فرنگی
مدال نقره: مهران برخورداری - وزن 80 کیلوگرم تکواندو، ناهید کیانی - وزن 57 کیلوگرم تکواندو، علیرضا مهمدی - وزن 87 کیلوگرم کشتی فرنگی، حسن یزدانی - وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد، امیرحسین زارع - وزن 125 کیلوگرم کشتی آزاد، رحمان عموزاد - وزن 65 کیلوگرم کشتی آزاد
مدال برنز: مبینا نعمت‌زاده - وزن 49 کیلوگرم تکواندو، امین میرزازاده - وزن 130 کیلوگرم کشتی فرنگی، امیرعلی آذرپیرا - وزن 97 کیلوگرم کشتی آزاد.
ساعی و دبیر ستاره‌های ورزش ایران
ورزش ایران در ۱۹ دوره بازی‌های المپیک شرکت کرده و تنها در دو دوره تعداد مدال‌های کاروان ایران دو رقمی شده است. کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس با ۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز مجموعاً  ۱۲ مدال گرفت. کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن، ۱۳ مدال گرفت که ۷ مدال طلا، ۵ نقره و ۱ مدال برنز بود. 
بدون تردید تکواندو و کشتی موفق‌ترین رشته‌های ورزشی کشورمان در المپیک 2024 پاریس بودند. ما در این دو رشته 15 ورزشکار داشتیم و در نهایت موفق به کسب 12 مدال شدیم. در تکواندو هر 4 ورزشکارمان به روی سکو رفتند (یک طلا، 2 نقره و یک برنز) تا بهترین نتیجه تاریخ این رشته ورزشی در المپیک بدست آید. در کشتی فرنگی و آزاد هم 11 نماینده کشورمان به 8 مدال (2 طلا، 4 نقره و 2 برنز) رسیدند تا یکی از بهترین نتایج کشتی در تاریخ بازی‌های المپیک رقم بخورد.
بدون تردید نقش هادی ساعی و علیرضا دبیر به عنوان روسای فدراسیون‌های تکواندو و کشتی در موفقیت کسب شده بسیار پررنگ است. ساعی و دبیر که در دوران قهرمانی به طلای المپیک هم رسیدند، بعد از المپیک توکیو تمام تمرکز خود را روی موفقیت تکواندو و کشتی گذاشتند و با برنامه‌ریزی درست، فراهم کردن امکانات و انتقال دانش و تجربیات خود حالا تبدیل به الگوهای موفق در مدیریت ورزش شده‌اند. با این عملکرد اغراق نیست بگوییم ساعی و دبیر ستاره‌های ورزش ایران در المپیک 2024 پاریس بودند.
کاروان جوان و آینده‌دار دل ملت را شاد کرد
اما دیروز و در پایان بازیهای المپیک محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک طی نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب ضمن اشاره به موفقیت‌ها و افتخارآفرینی ورزشکاران کشورمان و تبریک آن، از زحمات رؤسای فدراسیون‌ها، کادر فنی، ورزشکاران و خانواده‌هایشان تقدیر کرد. در بخشی از نامه رئیس کمیته ملی المپیک به مقام معظم رهبری آمده است:
«فرزندان شما در کاروان ورزشی اعزامی جمهوری اسلامی ایران مزین به نام امام رضا (ع) و تحت عنوان خادم‌الرضا با شعار (صلح برای کودکان) و همچنین همراهی خادم شاهچراغ به عنوان نمادی از رشادت و وفاداری برای نسل آینده ایران اسلامی، پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران را بارها و بارها به اهتزاز درآورده و سرود ملی کشورمان را در فضای المپیک پاریس، طنین انداز کردند.
کسب بالاترین تعداد مدال در المپیک ۲۰۲۴ پاریس پس از المپیک ۲۰۱۲ لندن، حضور بی‌سابقه بانوان ایران در کاروان ورزشی اعزامی کشور (۱۱ ورزشکار) و درخشش بانوان ورزشکار ایرانی در المپیک پاریس که مورد توجه و تاکید مسئولین کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفت، میانگین سنی جوان برای اکثر اعضای کاروان اعزامی، کسب سهمیه و رسیدن ژیمناستیک‌کار ایرانی به مرحله فینال این رقابت‌ها که برای اولین بار در طول تاریخ حضور ایران در رقابت‌های المپیک شکل گرفت، رسیدن ورزشکاران اعزامی کشورمان در رشته‌های سنگ‌نوردی، شمشیربازی و تیراندازی و چند رشته دیگر به مرحله فینال رقابت‌ها که آینده خوبی را برای این رشته‌ها در سطوح بین‌المللی در کشورمان نوید می‌دهد و دو رشته کشتی و تکواندو که با درخشش خود دل مردم عزیز را شاد کردند.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «این موفقیت‌های بی‌سابقه، افتخار آفرین و کسب مدال‌های مختلف در نخستین گام مرهون توجهات و اوامر پدرانه حضرت عالی نسبت به نسل جدید ورزش کشور بود و در وهله دوم این پیروزی‌های افتخار آفرین نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های رؤسای فدراسیون‌های ورزشی، دانش و تجربیات بالای مربیان ایرانی، تلاش فوق‌العاده ورزشکاران به همراه حمایت‌های خانواده گرامی‌شان است و فعالیت‌های خوبی نیز در بخش فرهنگی همچون تعیین شاخص خاص الگویی و فرهنگی برای ورزشکاران اعزامی و بهره‌برداری حرفه‌ای از فضای مجازی برای ارتقا و بالا بردن پوشش فرهنگی ورزشی کاروان ورزشی ایران اسلامی صورت گرفت.»
در بخش دیگری از نامه فوق آمده است: «از اینکه این موفقیت‌های افتخار آفرین ورزشی در آستانه فعالیت دولت جدید جناب آقای دکتر پزشکیان شکل گرفته است را به فال نیک گرفته و از کمک‌ها و مساعدت‌های مجلس شورای اسلامی تشکر و قدردانی می‌شود. در این سفر و اعزام‌ها آموختیم که در آموزه‌های اسلامی شاد کردن دل مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و خوشحالیم که این موفقیت‌های بزرگ زمینه‌ساز شادی تمام مردم ورزش‌دوست ایرانی در داخل و خارج کشور شده و ثواب آن را به روح پر شکوه رئیس‌جمهور شهید ابراهیم رئیسی و همراهان، شهدای انقلاب اسلامی و امام شهدا تقدیم می‌نمائیم.»